Perditësimi i fundit May 26th, 2025 4:35 AM

  • Rreth Nesh
    • Bordi editorial
    • Rreth revistës shkencore “Zani i Naltë”
  • Rregullat e shkrimit
  • Autorët
  • Lidhje
  • Zani i Naltë në PDF
  • Kontaktoni

Zani i Naltë

Te fundit

  • KRYEPËRMENDORE PIRAMIDË E PËRMENDOREVE TË ATDHEUT TONË
  • Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për kryetarin e KMSH H. Bujar Spahiu
  • Recension për librin: “KONFERENCA E BUJANIT GURTHEMEL I SHTETËSISË SË KOSOVËS (31 Dhjetor 1943 dhe 1 e 2 Janar 1944)” nga autori Alban Dobruna
  • HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I KURANIT FISNIK
  • Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut
  • Home
  • Aktivitete
  • Shkenca Islame
  • Editoriale
    • Abstraktet
    • English
  • Shkenca
    • Shkenca dhe besimi
    • Shkenca ekzakte
    • Shkenca Komunikimi
    • Mjekësi
    • Gjuhë-letërsi
    • Përkthime
  • Studime
    • Psikologji
  • Sociologji
    • Filozofi
  • Histori
    • Personalitete
    • Retrospektivë
    • Zani i Nalte 1923-1939
  • Jurisprudencë
  • Galeri
  • Video
  • Na ndiqni
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • RSS Feed
    • Linked
    • Youtube

Faktorët e multimedhhebizmit

May 11, 2016 Zani i Nalte Shkenca Islame 0


nga Elton Karaj*

Rasti i Imam Shafiiut, padyshim që është një nga shembujt më të goditur në lidhje me mendimin ndryshe/multimedhhebizmin dhe nëse ai ka ndryshuar thuajse tërësisht mendimin e tij juridik pasi u zhvendos në Egjipt, atëherë do të thotë që faktorët, që e shtynë të bëjë këtë ndryshim, kanë qenë shumë të forta.

Një ngjarje të tillë, ne mund ta lexojmë nëpër libra si një informacion të radhës. Në fakt për Imam Shafiiun dhe për ndjekësit e tij ishte një “revolucion”. Ai kishte studiuar në Mekë pranë Sufjan b. Ujejnes, në Medinë pranë Imam Malikut dhe në Bagdad pranë Imam Muhamed Shejbaniut, nxënësit të Ebu Hanifes. Pavarësisht se në Bagdad kishte mbrojtur vazhdimisht medhhebin e Imam Malikut, në Egjipt u kthye në kritikuesin më të fortë të tij. Dhe kështu, lindi një mendim i ri juridik, i cili sot mbizotëron në shumë vende të botës dhe ka një trajtesë të gjerë në nivel akademik në universitete të ndryshme, ndër të cilët universiteti historik i el-Ez’her-it.
Me sa duket, formula “Feja një, Profeti një, Libri një, atëherë edhe mendimi duhet të jetë një”, nuk ka rezultuar e vlefshme për çdo çështje të fesë. Nuk mund të ishte kështu, sepse siç do të dallojmë në vijim, faktorët që të shpien në “mendimin ndryshe” janë shumë. Këtu vlen për t’u theksuar fakti që në shumicën dërrmuese të çështjeve fetare, myslimanët janë të unifikuar. Sa për mendimin juridik, vetë Kur’ani dhe Tradita Profetike kanë lënë hapësira ku mendimi mund të lëvrohet dhe ky është një bekim i mrekullueshëm. Sepse, sipas disa transmetimeve, kur Imam Shafiiu shkoi në Egjipt, dalloi që praktikat e medhhebit Hanefi dhe të atij Maliki, ia vështirësonin jetesën besimtarëve në disa këndvështrime, ndërkohë që tekstet (Kur’ani dhe Suneti), të lejonin të sillje interpretime të ndryshme. Interpretimet e ndryshme, të cilat ishin strukturuar mirë në një mendim solid dhe me prejardhje nga burimet themelore të fesë, me kalimin e kohës, u shndërruan në atë që ne sot e quajmë Shkollë Juridike, Mendim Sistematik Juridik, Medhheb.
“Mendim solid” do të thotë që i përmbahen një metodologjie të caktuar, kurse “burimet themelore” janë Libri dhe Tradita Profetike. Por themelimi, formimi dhe struktura e medhhebeve janë temë më vete.
Tani le të fokusohemi tek faktorët kryesore, që kanë luajtur rol të rëndësishëm në fenomenin multimedhhebizëm.
1 – Struktura e teksteve ose transmetimet e ndryshme prej teksteve bazë: Kur’ani dhe Suneti. Bëhet fjalë për më tepër se 6000 versete dhe 40.000 hadithe. Këta të fundit në grada të ndryshme, element, i cili është një faktor më vete. Shpeshherë janë quajtur “transmetime kontradiktore, por nisur nga fakti që raste të tilla janë më të rralla, i quajtëm “të ndryshme”. Kjo dukuri, ka bërë që shkencës së hadithit t’i shtohej një fushë tjetër studimi e quajtur Muhtelifu’l-Hadîth.
2 – Diversiteti në transmetimet prej sahabëve. Një tjetër burim për ne është interpretimi i sahabëve. Shpeshherë ne përballemi me praktika dhe interpretime të ndryshme mes vetë sahabëve. Ndonjëherë dëshmojnë se kështu kanë parë ose dëgjuar nga Profeti (a.s), herë tjetër nuk shprehen në lidhje me këtë çështje, e herë tjetër është një interpretim individual. Në shumë raste i mbetet vetë juristit të japë vlerësimin final.
3 – Aspekti gjuhësor. Një jurist i formuar është një njohës i përsosur i gjuhës arabe. Kjo dallohet qartë në veprat e metodologjisë së Jurisprudencës Islame, ku në kapitullin “Elfâdh” (fjalët), trajtohen deri në detaje përdorimet e ndryshme të fjalëve në përgjithësi, përdorimi i lidhëzave dhe ndryshimet kuptimore që shkaktojë, tiparet gjuhësore të fjalëve në gjuhën arabe etj. P.sh., në ajetin e abdesit thuhet: “…lajini parakrahët ‘deri në’ bërryla…”. Këtu shtrohet pyetja: “Deri në” nënkupton kufi apo përfshirje? Domethënë, a duhet përfshirë edhe bërryli në larje apo jo?
4 – Logjika e argumentimit dhe kriteret e vlerësimit të transmetimeve dhe transmetuesve. P.sh., medhhebi Hanefi, në çështjet juridike i jep prioritet sahabëve që kanë një nocion të theksuar juridik si Abdullah b. Mes’udi apo Ali b. Ebu Talibi (r.anhuma).
5 – Metodologjia e argumentimit. Pas katër argumenteve parësorë që janë Kur’ani, Suneti, Ixhmaja (konsensusi) dhe Kijasi (analogjia), vijnë argumentet dytësorë si Istihsani, Mesalih Mursele, Istishab, Vepra e banorëve të Medinës, etj. Mes medhhebeve ka diskutime të mëdha në lidhje me vlefshmërinë dhe përdorimin kryesisht të argumenteve dytësorë.
6 – Nevojat e ndryshme të njerëzve. Është e pamohueshme që shoqëri e popuj të ndryshëm, kanë kultura e zakone të ndryshme, si rezultat, edhe nevojat e tyre janë të ndryshme. Ligje e rregulla, të cilat nuk janë në shërbim të njerëzve nuk luajnë rolin e tyre. Këtu bëhet fjalë kryesisht për çështjet e marrëdhënieve civile.
7 – Interpretimi i dijetarëve në hapësirat që të lejojnë tekstet bazë.
Të gjitha këto janë tema që duhen trajtuar e sqaruar veças.
Pavarësisht se herë herë mund të përballemi me interpretime, të cilat me këmbëngulje mundohen të nxjerrin të drejtë njërin medhheb, është i pamohueshëm fakti se asnjë nga faktorët e sipërpërmendur nuk është i sforcuar. Asnjë prej tyre nuk mund të mohohet.
Atëherë, ekzistenca e mendimit ndryshe është e natyrshme, kurse sistematizimi i këtyre mendimeve nxjerr në dritë medhhebin, i cili detyrimisht do të jetë më tepër se një dhe, të gjithë së bashku, përbëjnë traditën juridike islame.

*Elton Karaj, doktorant në Shkencat Islame, anëtar i Këshillit të Teologëve.


  • tweet
Teologë myslimanë e të krishterë simpozium shkencor “Krijimi dhe njeriu si kujdestar i tij” Abstraktet e nr. 15 (168), prill, maj, qershor 2016

Zani i Nalte

Artikuj të ngjashëm
  • KRYEPËRMENDORE  PIRAMIDË E PËRMENDOREVE TË ATDHEUT TONË
    KRYEPËRMENDORE PIRAMIDË E...

    May 26, 2025 0

  • Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për kryetarin e KMSH H. Bujar Spahiu
    Ftesë zyrtare nga Dikasteri për...

    May 21, 2025 0

  • Recension për librin: “KONFERENCA E BUJANIT GURTHEMEL I SHTETËSISË SË KOSOVËS (31 Dhjetor 1943 dhe 1 e 2 Janar 1944)” nga autori Alban Dobruna
    Recension për librin:...

    May 21, 2025 0

  • HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I KURANIT FISNIK
    HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I...

    May 21, 2025 0

Me shumë në këtë kategori
  • Krijimi i Ademit dhe Havasë sipas Imam Maturidiut
    Krijimi i Ademit dhe Havasë sipas Imam...

    May 21, 2025 0

  • Qasja e dijetarëve klasikë dhe modernë rreth  “El-Huruf el-Mukatta’a” Shkronjave të Ndërprera
    Qasja e dijetarëve klasikë dhe...

    May 21, 2025 0

  • Burimet themelore të fesë dhe qytetërimit islam
    Burimet themelore të fesë dhe...

    May 07, 2024 0

  • Mesatarja Kur’anore shërim i ekstremizmit
    Mesatarja Kur’anore shërim i...

    Feb 12, 2024 0


Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Aktivitete

Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për kryetarin e KMSH H. Bujar Spahiu

Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për...

May 21, 2025 0

Në kuadër të marrëdhënieve të mira ndërfetare dhe bashkëpunimit me institucionet fetare ndërkombëtare, Kryetari i Komunitetit Mysliman të Shqipërisë, H. Bujar Spahiu, mori...
Zhvillohet konferenca shkencore me temë: “100 Vjet Komuniteti Mysliman i Shqipërisë”

Zhvillohet konferenca shkencore me temë: “100...

May 10, 2025 0

Zhvillohet Simpoziumi XI Ndërfetar “Koncepti i paqes në këndvështrimin fetar”

Zhvillohet Simpoziumi XI Ndërfetar “Koncepti i...

Apr 01, 2022 0

Instituti për Lirinë e Besimit dhe Demokracinë në Universitetin Bedër aktivitet me studentë nga trevat shqiptare

Instituti për Lirinë e Besimit dhe Demokracinë...

Sep 18, 2021 0

Studime

Qasja e dijetarëve klasikë dhe modernë rreth  “El-Huruf el-Mukatta’a” Shkronjave të Ndërprera

Qasja e dijetarëve klasikë dhe modernë rreth “El-Huruf...

May 21, 2025 0

Abstrakt Ky punim trajton një nga temat më komplekse dhe të diskutueshme në studimet e Kur’anit: “El-Huruf el-Mukatta’a” (shkronjat e ndërprera) që shfaqen në fillim të 29...
MANIFESTIMI I DITËLINDJES SË PEJGAMBERIT A.S. – MEVLUDI

MANIFESTIMI I DITËLINDJES SË PEJGAMBERIT A.S....

Sep 13, 2024 0

Roli i mejtepeve në zhvillimin e arsimit shqip

Roli i mejtepeve në zhvillimin e arsimit shqip

Jul 02, 2024 0

“Zani i Naltë” paraprijës – themeltar  i periodikut islam në gjuhën shqipe

“Zani i Naltë” paraprijës – themeltar i...

May 07, 2024 0

Gjuhë-letërsi

Konak me Edisonin

Konak me Edisonin

May 21, 2025 0

Nuredin Nazarko Abstrakt “Konak me Edisonin” është një reflektim filozofik-letrar që eksploron përmasat ekzistenciale të jetës njerëzore përmes një udhëtimi meditativ...
Një ngjarje “e rastësishme”

Një ngjarje “e rastësishme”

Nov 03, 2020 0

Ferit Mustafa Vokopola përmes një qasjeje tjetër

Ferit Mustafa Vokopola përmes një qasjeje...

Oct 26, 2020 0

Sociologji

Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut

Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut

May 21, 2025 0

Abstrakt Ky studim përmbledh mësimet shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut lidhur me leximin dhe kuptimin e Kur’anit, duke u përqendruar në thellësinë e përvojës...
Ndikimi i gjuhës së fesë në ndryshimet shoqërore

Ndikimi i gjuhës së fesë në ndryshimet...

Jul 02, 2024 0

Trajtimi i çështjeve të familjes në gazetën  “Drita Islame” (1992-2011) në aspektin edukativ

Trajtimi i çështjeve të familjes në gazetën ...

Jul 02, 2024 0

1923 – 1939

1939 – 1945

Zani i Naltë (39)

Te Fundit

  • KRYEPËRMENDORE  PIRAMIDË E PËRMENDOREVE TË ATDHEUT TONË
    KRYEPËRMENDORE PIRAMIDË E PËRMENDOREVE TË ATDHEUT TONË

    May 26, 2025 0

  • Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për kryetarin e KMSH H. Bujar Spahiu
    Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në...

    May 21, 2025 0

  • Recension për librin: “KONFERENCA E BUJANIT GURTHEMEL I SHTETËSISË SË KOSOVËS (31 Dhjetor 1943 dhe 1 e 2 Janar 1944)” nga autori Alban Dobruna
    Recension për librin: “KONFERENCA E BUJANIT GURTHEMEL...

    May 21, 2025 0

  • HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I KURANIT FISNIK
    HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I KURANIT FISNIK

    May 21, 2025 0

  • Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut
    Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut

    May 21, 2025 0

  • Konak me Edisonin
    Konak me Edisonin

    May 21, 2025 0

  • ARABËT PARA  ISLAMIT
    ARABËT PARA ISLAMIT

    May 21, 2025 0

Më të lexuarat

  • Mirë se vjen “Zani i Naltë”
    Mirë se vjen “Zani i Naltë”

    Nov 10, 2012 0

  • Promovohet “Zani i Naltë”, revistë shkencore e kulturore
    Promovohet “Zani i Naltë”, revistë shkencore e...

    Feb 25, 2013 0

  • 90 vjet Komunitet Mysliman Shqiptar
    90 vjet Komunitet Mysliman Shqiptar

    Feb 25, 2013 0

Të fundit

  • KRYEPËRMENDORE PIRAMIDË E PËRMENDOREVE TË ATDHEUT TONË
  • Ftesë zyrtare nga Dikasteri për Dialogun Ndërfetar në Vatikan për kryetarin e KMSH H. Bujar Spahiu
  • Recension për librin: “KONFERENCA E BUJANIT GURTHEMEL I SHTETËSISË SË KOSOVËS (31 Dhjetor 1943 dhe 1 e 2 Janar 1944)” nga autori Alban Dobruna
  • HASAN EF. NAHI – PËRKTHYES I KURANIT FISNIK
  • Etika shpirtërore dhe parimet morale të Imam Gazaliut

Gallery

zani-i-nalte-1 1557671_490835901024941_1099865082_n 6 5
Copyright 2013 Zaninalte.al